یکی از مشکلات شمادانش آموزان عزیزبویژه کنکوری ها روش مطالعه س. بطور کل ما بروش سنتی مطالعه می کنیم. در این روش از اولین عنوان شروع به خوندن عمیق مطالب می کنیم و سعی می کنیم در اولین مرحله شروع به حفظ کردن اونا کنیم.
روش مطالعه لایه برداری
دراین روش که در زیر کاملا اونو توضیح می دم شما کم کم و لایه لایه مطالب رو برداشت می کنین. روش مطالعه پیشرفته رو به روش گریدری می شناسیم. ماشین گریدر یک ماشین راه سازیه که یک تیغه داره و درکنار جاده ها زیاد دیدین. یک گوشه جاده رو می گیره و تا کیلومترها جلو می ره. ثابت شده که بزرگترین لودرها که نوع لودرمعدنیه می تونه بیش از ۵۰ تن خاک رو دریک نوبت برداره وقتی به معدن می خوره فقط تا اونجا می تونه پیش بره که بیلش پر بشه ولی گریدر برای اینکه خاک رو کنار می زنه و موانع رو برطرف می کنه و جاده رو صاف می کنه می تونه کیلومتر ها پیش بره . خودتون مقایسه کنین.
مزیت هاروش گریدری، لایه برداری
صرفه جویی دروقت، درک بهتر، بخاطر سپاری و انتقال به حافظه بلند مدت آسان، قدرت ارزیابی مطالعه و رفع عیوب.
روش کار
تعیین بخش هدف
اولین مرحله مطالعه پیشرفته تعیین بخش هدفه. یعنی در این بازه زمانی که می خواهی مطالعه کنی چند صفحه یا چند بخش مد نظرته . اونو علامت گذاری می کنی.
آغاز راه، مطالعه دوراول
شامل عناوین اصلی و فرعی، زیرنویس عکسها و منحنی ها، دقت دراشکال و منحنی ها(دراین مرحله ذهن آمادگی پیدا می کنه تا با جزئیات آشنا شه. بطورخودکارکنجکاوشده و برای خود طرح سوال می کنه. شوق دانستن جواب در ما افزایش یافته و با ایجاد زمینه وبستراولیه می تونیم با اشتیاق به ادامه مطالعه بپردازیم (می تونیم دراین مرحله با تفکر ودقت درعناوین و اشکال در ایجاد سوال و کنجکاوی ذهن و مغز موثرباشیم). پس از پایان این مرحله کتاب را کنارگذاشته و یک دقیقه در باره چیزهایی که مطالعه کردیم تفکرکرده و به خود پس می دیم.
دوردوم مطالعه
دراین مرحله به بطن کتاب رفته و عناوین فرعی، نکات مهمی که کتاب آنرارنگی یا های لایت کرده، شماره گذاری ها و بولدها را مطالعه می کنیم. این بخش هم ازاهمیت خاصی برخورداره و ما را با مباحثی که می خواهیم مطالعه کنیم آشنا می کنه. در این بخش هم مغز ما دائما دنبال جواب می گرده و شوق مطالعه و یافتن پاسخ ها رادر ما افزایش می ده.
مطالعه کامل به روش جاروب
این بخش به پرتاب تورماهیگیری شبیهه. دیدین صیادای ماهی، وقتی تورشونو می ندازن و بالا می کشن آب که بخش خیر لازم برای اونهاست از لای تورخارج شده و فقط ماهیا باقی می مونن. دراین دورمطالعه کل مطالب را به ریز، بادقت و با جزئیات کامل مطالعه می کنیم. دراین مرحله می تونید زیر کلمات یا جملات کلیدی را خط کشیده و کم کم مطالبی را که کتاب سعی در ارائه آن دارد را درک کنید.
یکی از سوالات اساسی دانش آموزان این است:کی حفظ کنم و پاسخ واضح آن این است :
باید مطالب را لایه به لایه در ذهن جای داد تکرارمی کنم لایه به لایه .درهردورمطالعه مثل گریدر یک سری از مطالب را به ذهن می سپاریم و تعداد مطالبی را که هنوز به حافظه نسپردیم را کاهش می دهیم . (مانند سبدی از اطلاعات که تکه تکه ازآن برمی داریم تا جایی که ته سبد را ببینیم)
نتیجه این نوع مطالعه را فقط با آزمودن آن می توانید درک نکنید.
کلمات و جملات کلیدی
همانطور که می دونید یک پاراگراف یعنی بخشی از متن که جدا شده و درباره ی یک مطلب واحد صحبت می کنه. در هر پاراگراف یک یا چند جمله کلیدی و یک یا چند کلمه کلیدی وجود داره که کل مفهوم مطلب رو می رسونه. شناخت این کلمات و جملات می تونه ما رو در یادگیری مطلب و بیادآوری و بازپس دهی اون بسیار یاری کنه. بایافتن کلمات کلیدی در حقیقت طبق روش تورماهیگیری آب را خارج و فقط ماهی ها رو صید می کنید.
درموقع خستگی و خمودگی وبا زور نوشیدنی و محرک ها اقدام ب بیدار ماندن و مطالعه نکنید لایه برد اریکه جز اتلاف وقت و راندمان بسیار پایین و صرف انرژی زیاد نفع دیگری ندارد.
باید در بهترین شرایط روحی و جسمی اقدام به مطالعه نمایید.
برنامه ریزی دقیق کلید موفقیته . تمام برنامه هامونو حتی کوتاه وروزانه بنویسید.
رعایت بهداشت مطالعه بسیار مهمه. کاهش خستگی، افزایش دوره مطالعه، افزیش راندمان و ضریب یادگیری بالا در طی مطالعه از منافع اونه.
نورمناسب، محل نشستن راحت، رعایت زمان دقیق مطالعه و استراحت، نوشیدن و خوردن درزمان استراحت جهت تمدید قوا و جایگزینی انرژی
رعایت زمان ورود به صبح برای آغاز مطالعه و خروج از شب برای پایان زمان مطالعه و یک خواب مناسب و راحت بسیارضروریه. زمانبندی مطالعه واستراحت نیز باید کاملارعایت شه.
منبع:برنامه چین